Monitoring

Blogs

Monitoring

Als geluidstechneuten hebben we vaak maar één prioriteit en dat is de zaal. Dat lijkt ook best wel logisch. In de zaal zitten tientallen, honderden of misschien zelfs duizenden mensen die je moet bedienen. Daar zet je je dus ten volle voor in want wat je niet wil is dat al die mensen omkijken naar jou omdat ze iets niet kunnen verstaan of omdat het niet klinkt.

 

Toch is er iets anders waarvan ik denk dat het nog belangrijker is en dat is de band. Ook zij willen de zaal bedienen. We hebben dus hetzelfde doel. Maar waarom is voor de geluidstechneut de band dan de prioriteit? Monitoring!

 

Monitoring wordt in de geluidstechniek gebruikt om een geluidsmix te hebben bij het performen op het podium. Denk hierbij aan de zanger die graag zichzelf wil horen maar ook aan de dansgroep die de muziek wil horen. Monitoring kan op verschillende manieren geregeld worden. De meest voorkomende manieren zijn monitorspeaker (wedges), speakers die het hele podium aanstralen vanaf de zijkant (sidefill) en persoonlijke monitoring met hoofdtelefoon of oordopjes (in-ears). Al deze typen van monitoring hebben allemaal een andere benadering. Wanneer een band gebruik maakt van monitorspeakers kunnen ze elkaar akoestisch ook nog wel een beetje horen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een drumstel. Maar bij in-ears worden je oren afgesloten en hoor je eigenlijk alleen nog maar wat er uit je oordopjes komt.

Een bandlid heeft monitoring nodig om zichzelf in de band te mengen. Het is heel lastig om een noot zuiver in te zetten als zanger als je niet hoort in welke toonhoogte het liedje ingezet wordt door de muzikanten. Ook om te weten met welk gevoel er gespeeld wordt.  Hetzelfde geld voor de muzikanten onderling. Het is dus belangrijk dat ze de instrumenten of stemmen horen waar ze zelf de meeste steun aan hebben. Wat een band op hun monitoring wil horen kan dus verschillen per instrument en zelfs per persoon.

 

 Het is dus van belang om als muzikant of zanger te weten waar je steun aan hebt en wat je dus op je monitoring wil horen. De vragen die je jezelf kan stellen zijn bijvoorbeeld; wat wil ik graag horen? Hoe hard moet alles? Wil ik mezelf er bovenuit horen? Moet een bepaald instrument zachter om alles duidelijk te horen?

Dit is misschien iets waar je mee moet oefenen en wat extra tijd voor in moet plannen bij de soundcheck. Omdat de monitoring zo belangrijk is voor de band en dus voor jou als zanger of muzikant, moet je dus geen schroom hebben om de techneut hier vragen over te stellen. Het is van groot belang dat jij lekker op het podium kan staan. Wanneer jij lekker  op het podium staat hoef je je alleen nog maar te concentreren op wat belangrijk is. Alle vragen over monitoring zijn dus welkom. Wanneer de hele band blij is met wat ze horen kan het feestje beginnen.


Leeg kruis

Eigenlijk nog niet. Nu komt de balans in de zaal pas. De reden waarom dit pas als tweede komt is eigenlijk heel simpel. Wanneer de band alles goed hoort en steun heeft aan elkaar, spelen ze beter. Ze hoeven zich niet druk te maken over wat ze horen. Ook is de band veel zekerder over inzetjes en intonatie. Ze zullen dus ook zelfverzekerder spelen en daarom misschien zelfs wat meer volume durven maken. De band kan lekker samen spelen en mengen. Zo klinkt de band dus als een band en niet als een hoopje muzikanten en zangers. Dit maakt dat je er als geluidstechneut ook wat mee kan doen. De basis van je mix is de bron, in dit geval de band. Wanneer de bron goed is kan je het makkelijker bij elkaar brengen en er een mix van maken zodat de muziek mooi in balans is. We versterken wat er op het podium gebeurt. Dit houdt dus in dat wanneer een zanger een valse noot zingt omdat hij de piano niet goed hoort , je die valse noot ook in de hele zaal die hoort. Een goede basis is dus dat de band alles goed hoort. Monitoring!

Wilt u zelf ervaren hoe monitoring nog beter kan?

Er is een speciale workshop gewijd aan de communicatie tussen band en techniek, daar komt dit onderwerp absoluut aan bod!

Neem dan contact op!